ÖSSZEFOGLALÓK

A megállapított nyugdíj folyósítása
A hír több mint 30 napja nem frissült!

A nyugdíjigény elbírálását követően a megállapított saját jogú és hozzátartozói nyugellátást (özvegyi nyugdíj, árvaellátás, szülői nyugdíj, baleseti hozzátartozó nyugellátások), továbbá a nyugdíjbiztosítási szervek hatáskörébe utalt más ellátást a nyugdíjfolyósító szerv (Nyugdíjfolyósító Igazgatóság) az ellátást megállapító határozat beérkezését követő 15 napon belül postai úton, a határozaton megjelölt folyósítási címre, vagy a jogosult kérelmére az átutalási betétszámlájára (bankszámlájára) történő átutalással teljesíti.

2014. december 01.

A folyósító szerv törzsszám, mint azonosító szám alatt folyósítja az ellátásokat. A nyugellátás kifizetése havonta a tárgyhónapra történik, legkorábban attól a naptól kezdve, amelytől azt határozattal megállapították a jogosultság megszűnésének (megszüntetésének) napjáig, de legfeljebb a jogosult elhalálozásának a napját magában foglaló naptári hónap utolsó napjáig.

A nyugdíj folyósításának megkezdésekor kézhez kapott dokumentumok:
– a folyósított ellátás törzsszámáról szóló igazolás (nyugdíjas igazolvány);
– utazási utalvány;
– a folyósítás megindításáig már esedékessé vált és az egy összegben kiutalt ellátásról, az esetleges levonásokról szóló elszámolás;
– a bejelentési kötelezettségről, illetve „fontosabb tudnivalókról” szóló tájékoztató.

A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság az ellátásban részesülőnek a folyósítással összefüggésben megküldi:
– az utazási utalványt (minden év márciusában),
– az előző évben folyósított ellátásokról, azok összegéről, emelés összegéről, levonásokról szóló igazolást (minden év januárjában).

A külföldön élő vagy tartózkodó személlyel történő adategyeztetés

A nyugdíjfolyósító szerv a külföldön élő, vagy tartózkodó személyre nézve évenként – március hónapban – adategyeztetést végez a további folyósítás érdekében. Ezt nevezhetnénk egyébként egyszerűen az életben lét igazolásának is.
Ez azt jelenti, hogy a nyugellátásban részesülő a részére adategyeztetés céljából megküldött nyomtatványt minden esetben megfelelően kitöltve, aláírva, a megadott határidőn belül köteles visszaküldeni. A határidő eredménytelen elteltét követően, vagy ha a visszaérkezett iratból a jogosultság fennállása nem állapítható meg, a folyósítást a határidő lejárta vagy a visszaérkezés napját követő második hónap első napjával be kell szüntetni.

Mi a teendő, ha az eddigi cím helyett másik címre kérjük a nyugellátás utalását

Ez nem csak akkor lehetséges és szükséges, ha lakcímünk megváltozik, hanem akkor is, ha átmenetileg máshol tartózkodunk. A változást írásban kell bejelenteni, levélben, vagy az erre a célra szolgáló nyomtatványon.
E nyomtatvány a postahivataloknál vagy a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál beszerezhető, de elfogadható a szokásos postai levélben is. Az ellátásban részesülő személy bejelentésének – a pontos, biztonságos beazonosíthatósága érdekében – tartalmaznia kell a folyósítási törzsszámot, az eddigi és az új folyósítási címet, a nyugdíjas (az ellátásban részesülő) személy olvasható nevét, valamint sajátkezű aláírását.

Teendők abban az esetben, ha az ellátás utalását csak egy előre meghatározott időszakra kérjük az eddigitől eltérő címre

A korábbitól eltérő címre kérhető a folyósítás átmeneti időszakra is. A bejelentés módja azonos a címváltozás bejelentésével, természetesen az időtartam pontos megjelölésével. (Például március 1-jétől augusztus 31-ig.)

Hogyan térhetünk át lakcímre történő utalásról belföldi hitelintézetnél vezetett pénzintézeti bankszámlára utalásra?

Lakossági folyószámlára történő utalás esetén a bank által megjelölt határidőig kerül jóváírásra az ellátás összege. A pontos dátumról a pénzintézet tud információval szolgálni. A lakossági folyószámlára történő utalást a banknál és a nyugdíjfolyósító szervnél egyaránt beszerezhető, erre a célra rendszeresített „Nyilatkozat” nyomtatványon lehet kérni. Az említett nyomtatvány kitöltésével és a Nyugdíjfolyósítási Igazgatósághoz történő eljuttatással később új, másik bankszámlára történő utalás is kezdeményezhető.
A levelezési- vagy lakcímváltozást akkor is be kell jelenteni a Nyugdíjfolyósító Igazgatósághoz, ha az ellátás folyósítása bankszámlára történik. Ilyen esetben nyilatkoznunk kell arról is, hogy az utalást továbbra is bankszámlára kérjük.
A címváltozás bejelentése elengedhetetlen, mivel elmulasztása esetén a nyugdíjas (ellátásban részesülő) számára is fontos levelek „ismeretlen helyre költözött” jelzéssel visszaérkeznek.

Kérhető-e az ellátás postafiókra?

A postafiókra történő utalásnak nincs akadálya. Bejelentése ugyanúgy történik, mint a címváltozásé, csak új címként a postahivatal jelzőszámát, mint irányítószámot, a postafiók számát pedig, mint közelebbi címet kell feltüntetni.
A postahivatal munkatársai a nyugdíjutalvány megérkezésekor egy értesítést helyeznek el a címzett fiókjában s ennek ellenében vehető át a pénzösszeg.
Ugyanakkor az ellátás utalása „postán maradó” vagy „postaláda” megjelöléssel nem kérhető (már csak az utalványok biztonságos kézbesíthetősége miatt sem).

(dr. Futó Gábor)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

16

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR